I sin nya bok Härligt är att leva här tar Darriessecq sig an den tyska konstnärinnan Paula Modersohn-Becker. Varför intresserar man sig för en ganksa okänd konstnär som verkade för hundra år sedan? Marie upptäckte henne då hon ammade sitt tredje barn. Hon ammade på sidan för att vara mer bekväm och undrade om någon målat en tavla på den här mer realistiska posen och fann då Modersohn-Becker. Marie hade aldrig hört talas om henne men föll för hennes konst och försökte ta del av allt hon hittade.
Samtalspartnern Ulrika Knutson menar att Maries bok är full av fakta, den handlar om hennes liv, men den är ändå skriven på ett skönlitterärt sätt. Den är spännande och framför allt har Marie lyckats korta ner den, välja ut relevanta bitar, så att läsare slipper en biografi på 700 sidor.
Marie menar att Paula hade väldigt mycket spänning i sitt liv så att det kom lite av sig själv. Varför gifter hon sig med Otto och inte med Rilke? Hur var relationen med närmaste vännen Clara? Paula var först och främst intresserad av konst men hennes brev är ambivalenta, hon vill ändå bli älskad. Paula gillar inte dödens estetik som är på modet. Det finns också många konstnärssjälar i Paulas omgivning såsom Rodin.
Paula hade bara två utställningar under sin livstid. Hon vågade prova på saker, hon målade kvinnor med en kvinnas öga som var helt nytt. Hon var väldigt insatt i samtida konst och före sin tid. Hade hon inte varit kvinna hade historien nog varit en annan.
Trappscenen, Göteborgs stadsbibliotek. I samarbete med Norstedts förlag och franska institutet.
Samtalspartnern Ulrika Knutson menar att Maries bok är full av fakta, den handlar om hennes liv, men den är ändå skriven på ett skönlitterärt sätt. Den är spännande och framför allt har Marie lyckats korta ner den, välja ut relevanta bitar, så att läsare slipper en biografi på 700 sidor.
Marie menar att Paula hade väldigt mycket spänning i sitt liv så att det kom lite av sig själv. Varför gifter hon sig med Otto och inte med Rilke? Hur var relationen med närmaste vännen Clara? Paula var först och främst intresserad av konst men hennes brev är ambivalenta, hon vill ändå bli älskad. Paula gillar inte dödens estetik som är på modet. Det finns också många konstnärssjälar i Paulas omgivning såsom Rodin.
Paula hade bara två utställningar under sin livstid. Hon vågade prova på saker, hon målade kvinnor med en kvinnas öga som var helt nytt. Hon var väldigt insatt i samtida konst och före sin tid. Hade hon inte varit kvinna hade historien nog varit en annan.
Trappscenen, Göteborgs stadsbibliotek. I samarbete med Norstedts förlag och franska institutet.
Kommentarer
Skicka en kommentar